V akademickom roku 2024/2025 sa doktorandi Katedry anglického jazyka a kultúry Pedagogickej fakulty UKF v Nitre zúčastnili dvoch významných medzinárodných podujatí v Poľsku, ktoré predstavovali platformu na výmenu odborných skúseností v oblasti jazykovej edukácie a výskumu.
V dňoch 22. – 24. mája 2025 sa v horskom meste Szczyrk konal 36. ročník International Conference on Foreign and Second Language Acquisition (ICFSLA) s témou Artificial Intelligence in SLA and FLL/T: Applications, Threats and Developments. Konferencia poskytla priestor na odborné diskusie o možnostiach i výzvach využívania umelej inteligencie vo výučbe cudzích jazykov a jazykovom výskume. Podujatie, tradične organizované Inštitútom anglistiky Sliezskej univerzity v Katoviciach, prilákalo odborníkov z rôznych krajín Európy aj mimo nej. Za UKF vystúpila Mgr. Renáta Kunová, doktorandka prvého ročníka, so svojím príspevkom „Focus on English Word Stress Placement in Speech of Slovak Teacher Trainees“. Vo výskume sa zamerala na problematiku prízvuku v angličtine u slovenských študentov učiteľstva, pričom výsledky zdôraznili častý výskyt chýb najmä pri viacslabičných slovách a silný vplyv materinského jazyka na produkciu slovného prízvuku. Tento príspevok poukázal na potrebu cielenej výučby fonetiky v príprave budúcich učiteľov anglického jazyka.
O niekoľko týždňov neskôr, v dňoch 15. – 17. júna 2025, sa na pôde Univerzity Adama Mickiewicza v Poznani uskutočnil 8. ročník medzinárodnej pedagogicko-jazykovednej konferencie ERL VIII (Educational Role of Language) s témou Language in Actions – Actions in Language. Podujatie sa sústredilo na psychomotorickú a pragmatickú dimenziu jazyka a jeho úlohu v jazykovej edukácii, pričom prinieslo interdisciplinárny pohľad na vzťah medzi jazykom a ľudskými činmi. Za UKF sa zúčastnil Mgr. Miroslav Kolar, doktorand Katedry anglického jazyka a kultúry, ktorý prezentoval literárnu rešerš „Integrating Drama into Education: Theoretical Foundations and Contemporary Challenges“. Jeho príspevok zmapoval teoretické základy drámy vo výučbe jazykov, zdôraznil jej pozitívny vplyv na angažovanosť študentov, rozvoj komunikačných zručností a znižovanie jazykovej úzkosti, ako aj identifikoval hlavné prekážky, ktoré bránia širšiemu využívaniu drámy v edukačnom procese.
Obe konferencie sa vyznačovali vysokou odbornou úrovňou a príjemnou atmosférou, ktoré podporili výmenu poznatkov, diskusie a nadväzovanie nových kontaktov medzi odborníkmi z rôznych jazykovedných, pedagogických a interdisciplinárnych oblastí.
Text a foto: Mgr. Renáta Kunová, Mgr. Miroslav Kolar, PF – Katedra anglického jazyka a kultúry