Meno a priezvisko, tituly: doc. PhDr. Jana Harťanská, PhD.
E-mail: jhartanska@ukf.sk
ORCID: 0000-0003-3335-1096
Telefón: +421 37 6408 233
Kancelária: DRB02240
Vzdelanie a vedecká príprava:
Rok: 2011 (s účinnosťou od 1. marca 2012)
Názov získanej kvalifikácie: docent
Hlavné predmety / profesijné zručnosti: udelenie hodnosti v študijnom odbore 2.1.32 cudzie jazyky a kultúry.
– habilitačná práca: „Vyučovanie anglického jazyka na 1. stupni základnej školy.“
Názov a typ organizácie poskytujúcej vzdelávanie a prípravu: FF Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre
Od –do: 1996 -1998
Názov získanej kvalifikácie: philosophie doctor (PhD.)
Hlavné predmety / profesijné zručnosti: ukončenie doktorandského štúdia vo vednom odbore 75 56 9 Technológia vzdelávania, obhajoba dizertačnej práce na tému: „Didaktická účinnosť videozáznamu vyučovacej hodiny v príprave budúceho učiteľa anglického jazyka“
Názov a typ organizácie poskytujúcej vzdelávanie a prípravu: PF Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre
Rok: 1983
Názov získanej kvalifikácie: doktor filozofie (PhDr.)
Hlavné predmety / profesijné zručnosti: štátna rigorózna skúška v študijnom odbore 76-12-8 Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov – teória vyučovania slovenského jazyka a literatúry
Názov a typ organizácie poskytujúcej vzdelávanie a prípravu: FF Univerzita P.J. Šafárika v Prešove
Od – do: 1975 – 1981
Názov získanej kvalifikácie: kvalifikácia v študijnom odbore učiteľstva všeobecnovzdelávacích predmetov
Hlavné predmety / profesijné zručnosti: slovenský jazyk -anglický jazyk
Názov a typ organizácie poskytujúcej vzdelávanie a prípravu: Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Prešove
Od – do: 1970 – 1974
Názov získanej kvalifikácie: kvalifikácia v študijnom odbore učiteľstva pre školy I. cyklu
Hlavné predmety / profesijné zručnosti: aprobácia slovenský jazyk – anglický jazyk
Názov a typ organizácie poskytujúcej vzdelávanie a prípravu: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Trnave
– dizertačná práca: “Didaktická účinnosť videozáznamu vyučovacej hodiny v príprave budúceho učiteľa anglického jazyka ”
Zamestnania:
Od – do: : 1. 9. 1990 do 30. 6. 2021
Zamestnanie alebo pracovné zaradenie: docentka
Hlavné činnosti a zodpovednosť: odborová didaktička katedry, konzultantka internej doktorandky katedry, vedúca metodickej sekcie a pedagogickej praxe študentov katedry
Názov a adresa zamestnávateľa: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta, Katedra anglistiky a amerikanistiky, Štefánikova 64 949 74 Nitra
Od – do: 1980 – 1990
Zamestnanie alebo pracovné zaradenie: stredoškolská učiteľka
Hlavné činnosti a zodpovednosť: vyučovanie predmetov slovenský jazyk a anglický jazyk, triedna profesorka dvoch tried, vedúca rôznych krúžkov
Názov a adresa zamestnávateľa: Gymnázium E. Gudernu, Gudernova 6, 949 01 Nitra
Od – do: 1978 – 1980
Zamestnanie alebo pracovné zaradenie: stredoškolská učiteľka
Hlavné činnosti a zodpovednosť: vyučovanie predmetov slovenský jazyk a anglický jazyk
Názov a adresa zamestnávateľa: Gymnázium Párovská, Nitra
Od – do: 1975 – 1978
Zamestnanie alebo pracovné zaradenie: stredoškolská učiteľka
Hlavné činnosti a zodpovednosť: vyučovanie predmetov slovenský jazyk a anglický jazyk
Názov a adresa zamestnávateľa: Gymnázium Partizánske
Od – do: 1974 – 1975
Zamestnanie alebo pracovné zaradenie: stredoškolská učiteľka
Hlavné činnosti a zodpovednosť: vyučovanie predmetov slovenský jazyk a anglický jazyk
Názov a adresa zamestnávateľa: Gymnázium E. Gudernu , Gudernova 6, 949 01 Nitra
Oblasť výskumu:
– Implementácia a používanie efektívnych vyučovacích metód, foriem, techník a technológií vo vyučovaní angličtiny ako cudzieho jazyka a ich dopad na rozvoj lingvistických, komunikatívnych a sociálnych kompetencií žiaka
– Pedagogická prax budúcich učiteľov, mentoring
– Podpora kreativity žiakov a učiteľov
– Formovanie profesionality začínajúceho učiteľa; sebareflexia pedagogického výkonu učiteľa
– Rozvoj čitateľských zručností s porozumením u žiaka
Absolvované domáce a zahraničné študijné pobyty:
– rok 1991: Brusel, Belgicko – sídlo európskej vzdelávacej asociácie ATEE (Association for Teacher Education in Europe,) 3 mesiace, študijný pobyt v rámci individuálnej mobility projektu Tempus, organizovaný a hradený projektom Tempus – Action III: Transfer of Expertise Related to Tempus Projects in the Field of Educational Science and Teacher Education, reg. č. CME -93-SQ-1006);
– rok: 1992: Nr. Nissum, Nr. Nissum Seminarium, Dánsko a Londýn, Thames Valley University, Middlesex Polytechnic, Veľká Británia, 4 týždne, študijný pobyt organizovaný a hradený projektom Tempus English for Central Europe, reg. č. JEP 2679);
– rok: 1993: Philadelphia, Penn University, USA, 5 týždňov, študijný pobyt organizovaný programom ACCELS, konkurzné výberové konanie;
– rok 1994: Edinburgh, Veľká Británia, 3 týždne, študijný pobyt organizovaný a hradený British Council Summer School; rok 1996: Limerick, Mary Imaculate College, Írsko, 3 týždne, študijný pobyt organizovaný a hradený projektom Tempus Language, Pedagogy and Communication, reg. č. S-JEP 6263 -94.);
– rok 1997: Shefield, Shefield Hallam University, Veľká Británia, 2 týždne, študijný pobyt organizovaný a hradený projektom Tempus Promotion of University Staff Development, reg. č. S –JEP 12134-97);
– rok 2001: Wolwerhampton, University of Wolwerhampton, Veľká Británia, 1 týždeň, študijný pobyt organizovaný a hradený projektom Erasmus);
– rok 2006: Nottingham, The University of Nottingham, Veľká Británia, 1 týždeň, študijný pobyt hradený projektom ESF SOP ĽZ 2005/1 – 168;
– rok 2009: Skärup, College of Education, Dánsko, 5 dní, prednáškový pobyt organizovaný a hradený projektom Erasmus mobilita- prednáškový pobyt).
Účasť na riešení najvýznamnejších vedeckých projektov:
APVV – 17-0071 Čitateľská gramotnosť v materinskom a cudzom jazyku (2018-21)
APVV-14-0446 Hodnotenie kompetencií učiteľa (2015-19)
Predošlé výskumy a projekty (2014 -2004)
VEGA 1/0677/12, Kľúčové kompetencie uvádzajúceho učiteľa nevyhnutné pre úspešné vedenie začínajúceho učiteľa, 2012-2014, spoluriešiteľ
KEGA S/6311/08, Návrh koncepcie jazykového vzdelávania pre učiteľov 1. stupňa základnej školy, 2000–2010, spoluriešiteľ
ESF SOP ĽZ 2005/1 – 168 Podpora cudzojazyčného vzdelávania za účelom zvyšovania kvalifikácia vysokoškolských učiteľov, máj 2006 – september 2007, zastupujúca vedúca (počas MD vedúcej projektu), spoluriešiteľ
VEGA 1/3729/ 06, Zbližovanie kultúrnych aspektov v komunikácii. Pragmatická, kognitívna a aplikačná lingvistická perspektíva,2006 – 2008, spoluriešiteľ
VEGA 3/1014/03, Návrh koncepcie jazykovej politiky pre výučbu cudzích jazykov v základných a stredných školách, 2003 – 2006, spoluriešiteľ
KEGA 33/0163/02, Inovácia ďalšieho vzdelávania učiteľov pre 1.–4. ročník základných škôl: rozširujúce štúdium cudzích jazykov, 2002 -2004, spoluriešiteľ
Prehľad najvýznamnejších publikácií:
Vedecké monografie vydané v domácich vydavateľstvách:
Harťanská, Jana Vyučovanie anglického jazyka na 1. stupni základnej školy / Jana Harťanská. – Nitra : UKF, 2004. – 132 s. – ISBN 80-8050-757-0.
Gadušová, Z.-Harťanská, J. 2002. Vzdelávanie -Vyučovanie – Jazyk. Education – Teaching – Language. J. – Nitra: FF UKF, 2002, 152 s. ISBN 80-8050-519-5
Vedecké monografie vydané v zahraničných vydavateľstvách:
Čeretková, S. et al: Kompetencie učiteľa. Hodnotenie.Sebahodnotenie. Recenzent: Ľubomír Zelenický, Erich Petlák. -1. vyd. – Praha : Verbum, 2019. – 182 s.- ISBN -97-80-87800-54-6
Gadušová, Z. a kol. Nástroje hodnotenia kompetencií učiteľa. recenzent: Miroslav Procházka, Erich Petlák.-1. vyd. – Praha : Verbum, 2019. – 197s. – ISBN 97-80-87800- 53-9
Szíjjártóová, Katarína et al: Aplikácia nástrojov hodnotenia kompetencií učiteľa / Katarína Szíjjártóová a kol ; recenzent: Miroslav Procházka, Erich Petlák. – 1. vyd. – Praha : Verbum, 2018. – 215 s. – ISBN 978-80-87800-49-2.
Sandanusová, Anna et al: Reflexia aktuálnych poznatkov o kompetenciách učiteľa / Anna Sandanusová a kol ; recenzent: Radmila Dytrtová, Erich Petlák. – 1. vyd. – Praha : Verbum, 2018. – 272 s. – ISBN 978-80-87800-48-5.
Lomnický, Igor a kol. 2017. Teoretické východiská a súvislosti hodnotenia kompetencií učiteľa / Igor Lomnický a kol [30 autorov] ; recenzenti Erich Petlák, Miluše Vítečková. – 1. vyd. – Praha : Verbum, 2017. – 308 s. – ISBN 978-80-87800-40-9.
Ostatné vybrané učebnice, štúdie a články (obdobie 2014-2020)
Gadušová, Z. a kol. Intervenčný program čítani s porozumením pre anglický jazyk A2. recenzent: Erich Petlák, Zuzana Straková. -1. vyd. – Praha : Verbum, 2020. – 244s. – ISBN 978-80-87800-73-7
Boboňová, Ivana a kol. 2017. Aplikácia metodiky hodnotenia kompetencií učiteľa : prípadové štúdie / Ivana Boňová a kol; recenzent:Danuše Nezvalová, Erich Petlák. – 1. vyd. – Praha : Verbum, 2017. – 184 s. – ISBN 978-80-87800-38-6.
Magová L. a kol. 2016. Hodnotenie kompetencií učiteľov v európskom a slovenskom kontexte; recenzent: Eva Tandlichová, Dagmar Marková. – 1. vyd. – Praha : Verbum, – 302 s. – ISBN 978-80-87800-28-7.
Gadušová, Z.- Harťanská, J. 2016.Teaching competences and their assessment: intentions and reality ) (ISSHP/ISI Proceedings, on-line: pef.czu.cz ), Praha: PEF Česká zemědělská univerzita v Prahe, 13th International conference on Efficiency and Responsibility in Education), s. 141-148 ISBN 978-80-213-2646-0, ISSN 2336-744X
Gadušová, Z. -Harťanská, J. 2015. ´Mentor Training Pilot: Case Studies´, ERIE 2015: Efficiency and Responsibility in Education. Proceedings of the 12th International Conference, Praha: Czech University of Life Sciences, pp. 135-144.
Timor,T. – Harťanská,J. 2014. Attitudes of Israeli and Slovak Student –Teacher Towards the Inclusion of Student Wwth Special Needs in Mainstream Education: A Comparative Study. In The Journal of Special Education and Rehabilitation (JSER). Special eductaion–Professional and scientific issues. 2014, Vol.15, Issue 1-2 Skopje, Macedonia. ISSN 1409-6099)
Gadušová, Z.- Harťanská, J. 2014. Hodnotenie začínajúceho učiteľa uvádzajúcim učiteľom. In: Gadušová, Z. a kol.: Formovanie kompetencií uvádzajúceho učiteľa. 186 s. Odborná publikácia. Nitra: FF UKF v Nitre. Recenzenti: Zuzana Straková, Eva Tandlichová. 186 s., s. 84-118. ISBN: 978-80-558-0643-3.
Vedecké monografie:
Harťanská, Jana Vyučovanie anglického jazyka na 1. stupni základnej školy / Jana Harťanská. – Nitra : UKF, 2004. – 132 s. – ISBN 80-8050-757-0.
Gadušová, Z.-Harťanská, J. 2002. Vzdelávanie -Vyučovanie – Jazyk. Education – Teaching – Language. J. – Nitra: FF UKF, 2002, 152 s. ISBN 80-8050-519-5